Elbil lading

Det ruller i dag over 130 000 elektriske biler på norske veier. Bilene må lades jevnlig, og det er et stort behov for flere tilpassede ladeuttak.  

Lading av elbiler representerer en ny type belastning i de fleste elektriske anlegg, fordi belastningen er langvarig og høy. Utstyret plasseres ofte i et miljø som gjør at det er utsatt for mekaniske belastninger, samt vanninntrenging.  

Det er fastsatt en egen standard med krav til ladeuttak og ladestasjoner for elbiler, og vi i Abicon kan gi råd og veiledning slik at du får en optimal og sikker installasjon. 

ELBIL HJEMMELADER KAMPANJE

Lader du bilen hjemme?

Leser du videre på denne lappen har du sikkert en ladbar bil eller tenker på å bestille en.

Nå som mange allikevel er hjemme er det kanskje en ide å få en elektriker på besøk for å montere opp en permanent, god og sikker ladeløsning for ditt kjøretøy. Det blir sikkert ikke det eneste kjøretøyet du eier som kommer til å være ladbart, så det er vel like greit å få montert opp en trygg,  god og fremtidsrettet ladeløsning med en gang.

Grunner for at du ikke skal lade over stikkontakt, se lengre ned på denne siden.

Vi ønsker derfor å tilby en løsning for fremtiden for el og hybrid bil fra en norsk kvalitets leverandør, Zaptec.

For mer informasjon om Zaptec ladere se: zaptec.com

Ladepakken inkluderer:

  • ZAPTEC HOME ladestasjon
  • Smartpluggen Zaptec APM
  • Gratis PREMIUM – abonnement ut 2021
  • Ferdig installert av oss som er en erfaren installatør av ladere for elbil.

Pris installert FRA kr 15 990,- ink mva

Kampanjen varer ut mai 2020  eller til forventet prisøkning grunnet svak valuta.

Installasjonen inkluderer:

Oppmøte og inntil 4 timer arbeid.

32A 3F AUTOMATSIKRING

Opptil 10 meter 6mm² åpen kabling fra sikringsskapet til ladepunkt

Reiseavstand 30 km tur/retur fra vårt kontor.

Montering og tilkobling – hulltagning gjennom 1 vegg.

Lovpålagt dokumentasjon

Prisen forutsetter at det er overspenningsvern, nødvendig kapasitet, plass i eksisterende sikringsskap og tilgang til WiFi både i sikringsskapet og ved laderen.

Ved boliger nyere enn 2010 bygget etter TEK 10 eller TEK 17 normen kreves det ekstra tiltak for å sikre god nok tetting ved gjennomføring i yttervegg. Medfører et pristillegg på kr 1500,-

Ta kontakt for nærmere info rundt dette.

Før montering må dere som kunde gå inn på nett leverandør sin side og be om å få åpnet HAN port på måleren for å få Zaptec APM til å fungere.

( Effekt overvåkning av strømmen inn i huset så hovedsikring ikke blir overbelastet)

 

Hvorfor bør jeg ikke lade elbilen på Schuko stikk?

Som de fleste elbil eiere vet er det i dag en del krav til etablering av fast ladepunkt for lading av elbil. Disse kravene er utarbeidet av DSB og er beskrevet i FEL 2014. Men hvorfor har vi disse kravene?

JEG HAR EN GAMMEL STIKKONTAKT PÅ HUSVEGGEN SOM JEG HAR BRUKT TIL Å LADE ELBILEN PÅ, DET FUNGERER FINT. HVORFOR KAN JEG IKKE BRUKE DENNE?

Har du oversikt over hvordan kursen til denne stikkontakten er lagt opp? Går den direkte fra sikringsskapet eller går den via et koblingspunkt oppunder himlingen i stua, på soverommet eller barnerommet? Hvor lang tid tar det før det oppstår varmgang i koblingspunktet, og mulig brann?


(Foto: DSB)

Har du en eksisterende stikkontakt i garasjen eller på husveggen som du ønsker å bruke til elbil-lading, kan denne benyttes som et tilbud til gjester eller sporadisk lading. Om denne er tenkt brukt til å lade din elbil på fast basis er dette å regne som en bruksendring, i følge paragraf 16 i FEL skal anlegget «være egnet til forutsatt bruk».

Ofte stilte spørsmål

JEG HAR EN STIKKONTAKT I GARASJEN PÅ EN DEDIKERT KURS MED JORDFEILBRYTER TYPE B OG LADER MED 10A.
Da har du et godkjent ladeuttak! En Schuko stikk er godkjent for en belastning opp til 16A, men dette gjelder kortvarig belastning! Ved kontinuerlig belastning bør ikke en vanlig Schuko stikk overstige 8A i henhold til NEK EN 60320. Ved kontinuerlig belastning kan det oppstå varmgang og smelteskader.

JEG HAR EN DEDIKERT KURS FOR ELBIL-LADING I GARASJEN MIN, MEN HAR IKKE MONTERT JORDFEILBRYTER TYPE B.
Hensikten til en jordfeilbryter type B er å beskytte det elektriske anlegget mot likestrømsfeil. Det elektriske anlegget i huset har vekselstrøm og et elbil-batteri har likestrøm. En likestrømsfeil i elbilen kan føre til at man får redusert utløserfunksjon på de vanlige jordfeilbryterne som er installert i ditt elektriske anlegg. En jordfeilbryter med redusert funksjonalitet kan gå ut over din sikkerhet!

HVORFOR BØR JEG INSTALLERE EN LADESTASJON?
«Nødladeren» som følger med din elbil har en maksimal ladestrøm på 10A. Dette tilsvarer en rekkevidde på ca 10 km pr. ladetime.

Med en ladestasjon kan du lade bilen din med en ladestrøm på opptil 32A. Dette tilsvarer ca. 35 km pr. ladetime på 230V 1-fase lading. Har du et 400V anlegg kan du lade med 110 km pr. ladetime!

I tillegg har en ladestasjon en del innebygde sikkerhetsfunksjoner og kommuniserer med bilen slik at lading av din elbil foregår på en rask, sikker og trygg måte.